söndag 12 oktober 2008

Wilma har harvat på en åker......

.
Jag kopplade släpet på bilen och körde fram det för att kunna lasta Wilma och åka till Östarp. När jag stiger ur bilen ser jag fina spår i gårdsplanen. Ett av mina hjul har låst sig. Kul! Handbromsen hade hängt sig! Jag hade utsläppet idag så det vara bara att fixa med detta istället. Mamma kom vid niotiden och sedan kom min räddare Anders också ut. Han hjälpte mig och lyckades få loss hjulet. Annars hade jag fått ställa in Wilmas körkurs idag. Wilma var hyfsat störig inne i stallet när alla de andra hade gått ut. Dock var hon inte själv utan hade Nakini som sällskap. Men det gillades inte alls i alla fall. Dock gick hon snällt in i transporten och mamma och jag begav oss till Östarp. Hon gick även snällt ut ur transporten och in i hagen.

Idag har vi kört skogskörning med Valle och Mistral. Så coolt. Jag glömde tyvärr fota. Ska försöka förklara istället. Lasse for ut i skogen och började såga ner granar som vi skulle dra ut ur skogen. Mistral hade bara en kedja som de använde runt stora stockar som han drog ut en efter en ur skogen. På Valle hade vi en kälke där man kunde lägga upp ändarna på ett antal lite mindre tjocka stammar som björnades fast och som sedan släpades ut ur skogen. Ni kan inte ana hur mäktigt det kändes att tömköra in dessa stora hästar genom sly och granris för att ställa upp dem linjärt med de stora stammarna som baxades upp på redskapen och sedan så tömkörde man dem genom skogen för att lasta av dem ute vid vägen. Viktigt var att se upp för andra stubbar och träd för att inte fastna. Mäktigt att se dessa hästar kämpa och slita med dess tunga jäkla stockar.
Efter kursen var det dags för Wilma. Vi selade på henne och begav oss iväg utmed vägen. Wilma traskade på som om hon inte gjort något annat. Jenny tömkörde henne lite på fältet och sedan kopplade vi på draglinor. En i taget för att Jenny ville se hur hon reagerade. Wilma var som vanligt hur cool som helst. Idag introducerade vi en svängel för Wilma. Det är en metallstång som man fäster de båda draglinorna i och som sedan sätt i något redskap eller vagn. Idag skulle hon dock bara dra denna efter sig. Mamma gick framme vid huvudet, Jenny tömkörde och jag gick bakom och satte fast svängeln. Jag hade fäst ett grimskaft i mittenöglan för att kunna hålla upp svängeln från marken. Inte heller detta reagerade Wilma på så Jenny bad mig släppa ner den i marken så den drogs längs vägen och förde ett jäkla liv. Inte ens detta reagera Wilma på. ;o) Hon är så duktig! Vi gick och väsnades så här ett bra tag sedan bar Jenny mig att ha dragkamp mot Wilma och försöka hålla tillbaka henne i linorna. Wilma bara kämpade på och drog mig längs vägen. Jenny började även hon dra i linorna ett tag och Wilma bara drog mer och svarade precis som hon skulle. Jenny sa till mig att nu går vi upp och hämtar Lasse, Wilma vill ju dra. Hämtade Lasse och sedan ut på åkern och Lasse drog grimskaftet genom harvens ögla två varv och sedan började Wilma harva. Jag gick som sällskap framme vid bogen på Wilma för att kunna gripa in om hon blev rädd. Men inte utan hon verkade tycka det var roligt för hon drog på som en klippa. Inte heller när de svängde runt och linorna slog emot benen så brydde hon sig. Hon harvade fyra varv sedan tyckte Jenny att det räckte för idag. Vi stannade och Lasse ”kopplade av” harven och sedan stod vi kvar och pratade en god stund. Wilma stod blick stilla och bara verkade nöjd. Hon har aldrig stått så still någonsin! Lasse och Jenny öste beröm över min pålle. Lasse sa att nu var hon inkörd, nu var det bara finjusteringar kvar! De sa även att aldrig någonsin hade de vid andra inkörningstillfället kopplat på någon häst framför harven. Så de var mycket imponerade av Wilma. Vi gick tillbaka och selade av min duktiga pålle. Mamma missade hela harvandet för då pratade hon med Jennys pappa inne på gården. Efteråt berättade mamma att Lasse hade sagt till henne att det var verkligen en fin häst jag hade. Han sa att han var imponerad över hennes mogna beteende. Gissa om jag är stolt! Wilman är såååå fin och duktig!
Vi lastade utan problem och åkte hem. Väl hemma upptäckte jag att Wilma hade grönt snor i näsan. Hon fick komma ut lite och sedan fixade jag hennes box. När vi tog in dem så var Wilma lite snorig.

Inga kommentarer: