fredag 17 oktober 2008

Dåligt samvete...

.
Idag har det varit en pissedag. Vet inte riktigt varför men jag har varit på riktigt dåligt humör hela dagen!
Fint väder har det i alla fall varit och jag tänkte skynda mig hem så jag kunde rida ut. Borde ha låtit bli det! Allt gick fel! Wilma var lite på tårna från början. Vet inte om hon också hade en dålig dag eller om det var jag som ”smittade” ner henne. Vi kom ut ganska sent så jag satte på henne reflexer så hon skulle synas. Först så gick min reflexbrösta sönder och trillade av så jag var tvungen att hoppa av och plocka upp den. Sedan fanns det inget bra ställe för mig att sitta upp igen så jag fick klafsa runt i lervälling för att leta upp ett ställe. Detta gjorde inte mig på bättre humör. Sedan när jag väl hittade ett uppsittningsställe så kunde inte Wilma stå still. När hon väl stod still så snurrade sadeln, jag hade inte spänt sadelgjorden tillräckligt! Dock så spände Wilma ut magen när jag skulle försöka få tillbaka sadeln på rätt ställe, så jag kunde inte få loss sadelgjorden. Koka, koka! Till slut efter att par långa inandningar fick jag tillbaka sadeln på rätt ställe och hittat ett annat uppsittningsställe som inte Wilma tyckte var så läskigt.
Red vidare och kom till en lite dunge där ett rådjur hoppade över vägen. Jag trodde att Wilma skulle göra på sig! Hon blev livrädd för dessa söta lilla rådjur. Rådjuret var dock inte alls rädd för häst och ryttare utan stannade i skogskanten fem meter från oss och bara tittade på oss. Jag höll på att aldrig få Wilma att gå förbi. Hon taktade och slängde sig i sidled och ville helst krypa ur sitt eget skinn. Till slut fick jag henne förbi detta hästätande monsterrådjur. Tyckte att nu får du skärpa dig Wilma och började trava henne på vägen. Hann väl inte trava mer än en 10-20 meter förrän min häst började hosta av ansträngning. Jag saktade av och skrittade en stund och sedan provade jag att trava igen. Samma sak och Wilma började hosta igen. Då rann all ilska som jag haft hela dagen av mig och jag fick så dåligt samvete för att jag ridit ut på min häst som är förkyld. Skrittade snabbaste vägen hem och kände mig som en skit. Wilma var svettig och väldigt pustig när vi kom hem. Inte alls bra. Nu skall hon vila minst en vecka utan ridning eller annan träning. Hon fick många morötter av sin matte som hade dåligt samvete. Jag tempade henne senare på kvällen och hon hade som tur är ingen feber. Skall nu kolla henne varje morgon så hon inte får feber.

Inga kommentarer: