måndag 21 juli 2008

Semester!!!!

.
Då har det redan gått en vecka av min hett efterlängtade semester. Hoppas verkligen att resterande tre veckor kommer att gå lite långsammare! Risken är väl bara att det blir precis tvärtom.

Sedan sist har det hänt en massa. Wilma är testad och förbi steg 1 i dräktigheten utan att komma i brunst. So far so good. Nu avvaktar vi 45 dagar (8 aug), då det är dax igen för en brunsperiod om hon inte är dräktig. Om hon inte kommer i brunst då så tillkallas Per Michanek för att dräktighetsundersöka henne. Så det är bara att fortsätta hålla tummarna!

Idag har jag vilat ut efter en lååååång Falsterbo Horseshow vecka. Själva tävlingen var rolig det var tältandet som inte var så kul. Jag har sovit i snitt ca 5 h varje natt om jag haft tur och sista natten mellan lördag och söndag sov jag i min bil...... Jag har varit sååå naiv i hur jag trodde att detta skulle bli. Det visade sig att vi hade tältplats i skogen med alla andra funktionärer, ungdomar som bara var där för att festa...... Jag har inte tyckt om detta för fem öre och jag ville hem nästan varje kväll.... Evelina har skött sig väldigt bra och det var ju henne som jag hade ansvar för och det har gått bra. Synd bara att det fanns så extremt mycket andra som inte har ålder med ändå festade som galningar. Jag kan tycka att det vimlade av väldigt naiva ungdomar. Hoppas bara att ingen råkat illa ut. Polisen summering: 69 minderåriga har omhändertagits pga alkohol.....

Alla har haft med sig feta stereoanläggningar och spelat hög musik i de olika husvagnarna och tälten på en lite area. Sedan har gitarr och allsång varit populärt bland den lite äldre campnings- befolkningen som ett komplement till technon och rocken från de andra....... Lägg till skrik och skrän så kan ni förstå att jag kom hem bullerskadad......

Själva tältningen gick ok, fast det gick väldigt fort från husvagn till stort tält till vårt tremanna som det slutligen blev. Åkte dit i tror att det var ett 4-6 manna tält...not!!!! Men det gick över förväntan i alla fall. Dock hade någon öppnat vårt tält när vi var på tävlingarna så när vi kom hem på lördagkvällen så hade vi fått en pool. Det hade regnat rätt in tältet, och då lackade jag ur lite och sov i bilen. I baksätet..... Evelina fick en plats i husvagnen där hennes kompisar bodde. Så i går morse eftersovit jäkligt lite, så var jag ändå tacksam över att denna prövning var över. Skall jag bo där nästa år så skall det definitivt vara en husvagn och jag skall få bestämma vilket område som vi skall bo i plus att jag vill bo där med mina vänner......

Falsterbo Horseshow... Det har varit riktigt kul att vara där och se tävlingarna och att gå och shoppa lite. Vädret har varit toppen förutom 30 minuter av Derbyt som det snorregnade. Jag har varit en av de 59 032 besökare i år...... Sanslöst eller hur! Här kommer lite mer information från årets tävling.

770 tävlingshästar har ridits av 550 ryttare från 14 nationer i 48 klasser som har haft en total prissumma på 3 105 000 kronor. Hästarna har ätit 24 ton hö och skötts av 437 hästskötare.

Det har varit 620 funktionärer som har ätit 9 000 måltider. Meetinget har haft 49 sponsorer och det har serverats cirka 1 000 sponsorluncher per dag.

Hyfsat stor organisation....

Jag har i år broderat på två shabrak, köpt bruna skydd, bruna tyglar till mitt nya "bitless-bridle" och ett par bruna stigläder till pappas Kieffer-sadel som jag har till Wilma nu är min svarta sade blev "bortdömd" av Odd. Den passade inte alls på Wilma..... Men nu har jag ett komplett brunt kit till Wilma....... Hon kommer vara såååå fin in sina bruna saker..... Till detta fick jag ett par bruna fleecelindor.... ;o) Jag är mobbad av alla mina vänner som inte rider..........

Det blir inga bilder för jag hade tyvärr inte med min kamera till tävlingen pga att jag tältade och inte ville riskera den....

Nu kommer snart mamma och pappa hem från att ha hjälp Tobbe och Elli med det sista i lägenheten innan deras inflyttningsfest på fredag! Nu skall de ha fått trim på deras lgh och jag hoppas att de nu skall kunna börja njuta lite av sitt boende.

Nu får det räcka för idag! Är trött och vill vila......

// J

Inga kommentarer: