onsdag 30 juli 2008

Nu är mitt släp reggat på 1460 kg! ;o)

.
Ja då kör vi äntligen lagligt och jag kan lasta in min tjockis och fara ut på äventyr! Men det var ett äventyr att bara få mitt släp ner-reggat. Jag ville bara ha ner släpet totalvikt till 1460 kg istället för 1500 kg som det var reggat i. Då var jag tvungen att göra en teknisk förändring av släpet för att få lov att regga om det. I detta fallet innebar det att antingen byta kulhandske till en som bara klarar 1400 kg eller ändra dimensionen på däcken till mindre..... Bytte jag kulhandske så skulle jag bara få lova att regga släpet till 1400 kg och ville jag ha det till 1460 kg så var det däcken jag var tvungen att ge mig på! Alltså var jag tvungen att "försämra" mitt släp för att få sänka en dragvikt med 40 kg! Det är enligt mig helt sjukt! Men nu är det gjort i alla fall!!! Min framtida bil får "bara" dra 1460 kg och mammas och pappas bil får även den "bara" dra det så därför vill jag ha den totalvikten.

Vi begav oss vid tolvtiden av mot Lomma och Bilprovningen där. Dock var vi tvungna att köra inom Staffanstorp för att hämta upp mitt reg-bevis för det skulle jag tydligen ha med mig! Sedan bara det av mot Lomma hamn för ett ev dopp. Väl nere i myllret så var det ingenstans att parkera och då tyckte pappa att vi kunde ju dela släpet och sätter det i en ficka och bilen en annan! Då meddelade jag att jag hade låst släpet på bilen och skulle bara ta nycklarna i min handväska! Som låg i lägenheten i Staffanstorp! Så det blev inget med varken badande eller ätande av lunch på fiskrestaurangen i hamnen! Det fick bli en kycklingkebab i centrum där vi hittade en dubbelparkering där vi kunde ställa bil och släp på rad..... Inte så kul! ;o( Inte heller hade jag ju pengar så jag kunde betala besiktningen eller körkort med mig! Väl på besiktningen visade det sig att de inte hade kontakt med vägverket, nätverket låg nere så de kunde inte ta betalt av mig. Det var tur att jag hade reg-beviset med mig för de kunde inte kolla upp det heller följaktligen...... Sedan visade det sig att de inte kunde hitta chassi-numret som skall vara instansat på släpet någonstans..... men det fick gå ändå!

Så körde vi till Staffanstorp IGEN och hämtade min handväska och sedan tillbaka ut till landet! Så nu äntligen kör vi lagligt! Nu kan farbror polisen stoppa mig närsom utan att det skall vara några problem, ja om jag inte kört för fort då..... ;o)

Nu är det bara 1 månad kvar tills jag skall flytta! Oh vad jag längtar! Ska bli sååå skönt att komma ut på landet. jag menar hyr kan man inte längta ut till denna underbara miljö som är runt Torna Hällestad! Wilma flyttar inte heller dit förrän 1 sept så vi kommer samtidigt dit! Här ser ni min lgh till vänster och det är allt från garagedörren och neråt! Sedan är det stallet rakt fram till vänster och det till höger är ridhuset! Som ni ser så kommer jag inte ha långt till stallet och Wilma. ;o) Till höger om min bil har vi paddocken och om man fortsätter till höger rider man ut i naturen!

Denna härliga terrängbana har jag på fem minuters skritt-väg och vi har tillgång till att träna på denna för en billig peng! Jag tror att det var ett tiotal olika hinder med en max-höjd på ca 70 cm i denna hoppskog om jag inte minns helt fel! Som ni förstår så kommer jag nog att kunna ha mycket kul i detta rid-mecka!

I morgon skall jag inte göra något speciellt och på fredag skall jag och Anna åka hem till Cina och har tjej-mys hos henne till lördag! Hon är i dubbel mening gräsänka då Patrik är ute på dyk och barnen är hos sina andra halvor! Ska bli mysigt!

Nu är det dax för att se ett avsnitt till av Dexter och sedan kudden!

// J

Inga kommentarer: