söndag 21 september 2008

Jag har plöjt i en åker med hjälp av två hästar.....

.
Jag går ju på körkurs varje söndag och har idag påbörjat fortsättningskursen. Så idag anspändes det två par parhästar. Jag och Bojjan körde Mistral och Valle. Först harvade vi en redan plöjd åkerbit och sedan plöjde vi upp en lite bit åker till. Här ser ni mig in action med plöjningen efter två goa gumpar Mistral till höger och följaktligen Valle till vänster. Det andra paret harvade och plockade upp potatis och det var Glimma och Radar som drog redskapen där. Det är väldig svårt att köra hästar med dessa redskap. Först måste man hålla reda på två hästar och sedan försöka göra snygga prydliga raka fåror etc. Men det är himla roligt! Jag hade halva åkern i min kängor när vi slutade för dagen.

Det var även premiär för att ta med Wilma till Östraps kulturgård. Hon visade sig från sin "allra bästa" sida idag! Not! Jag var nästan beredd på att betala för att bli av med henne där ett tag! Hon började med att smita ut ur hagen under en strömtråd när jag vände ryggen åt för att ta de andra två strömtrådarna. Dock stannade hon 5 meter från hagen och lät sig villigt infångas igen. Sedan skötte hon sig och stannade i hagen resten av dagen. Hon var där för att aklimatisera sig. Efter min kurs gick i lite rundor för att se om det fanns några otäcka saker som hon skulle få kika lite extra på. Hon hälsa snällt på fru gris, ja hon ville till och med snusa lite på grisen och detta tyckte fru gris var lite väl närgånget och nafsade efter Wilmas mule. Detta berörde inte Wilma speciellt. Det som verkade vara det läskigaste på gården, det var nog Herr och fru gås. Wilma menade att det var onödiga djur! Men det blev inget större uppträdande där heller, hon fnyste lite åt dem det var allt. Då det var dax att bege sig hem så började skiten. Först slänger sig Wilma baklänges ut ur transporten när jag försökte lasta henne själv. Tänkte då ta pappas tips med en longeringslina om bommen och på så vis "baxa" in henne men då slängde hon sig igen och slet i sönder linan och vips var hon lös! Detta på Östarps kulturgård där det dagen till ära var en massa människor och barn (ja barn är också människor). Wilma gav sig iväg i skengallopp ner för backen och tillbaka mot gården där vi har kursen och efter henne kom jag rusandes och vilt skrikande till alla människor att se upp, lös häst. Wilma lyckades att inte springa över ett par barnfamiljer och stannade sedan uppe hos tre shettisar i en hage. Där stod hon lugnt och fint och lät sig villigt tillfångatas igen. Då var hennes matte inte speciellt glad på henne kan jag tillägga. Jag fick tag i en av mina kursledare och bad dem hjälpa mig att lasta fanskapet. Dock stod maten på bordet men han lovade att någon skulle komma så fort de kunde. Jag tog och knallade iväg med min söta rara häst upp igen till parkeringen och däruppe gav jag min lilla rara häst en omgång i longeringslinan. Hon fick springa sig trött en stund och sedan var hon förlåten igen. Efter ett tag kom Jenny upp och hjälpte mig att lasta. Helt plötsligt vägrade min söta rara häst att ens närma sig transporten. Dock hade jag efter en liten stund fått henne fram till rampen och väl där kom jag på att jag hade ett äpple i fickan. Jag tog upp detta och visade det för min bångstyriga häst och frågade henne om detta kunde vara något för henne. Äpple, ja mums sa min häst! Ånej sa jag till henne, du får det inte förrän du gått upp i transporten. Jamen varför sa du inte det sa min häst och knallade hur snällt och fint som helst upp i transporten och stod helt stilla medan Jenny satte för bommen och fällde upp baklemmen. Jäkla häst! Hon är ju inte ett dugg rädd för släpet utan hon bara tjurade...... Vi kom hem utan några fler missöden och Wilma var ganska trött och stod och halvsov i boxen vid femtiden. Det tar på krafterna att vara dum!

Vad har mer hänt sedan sist då! I torsdags hade jag lektion två i Salsa och jäklar vad kul det är! Kände mig ganska trött och inte alls på g när jag åkte dit. Tiden bara flög förbi och jag var helt exalterad och glad när jag svettig och mör åkte hemåt två timmar senare. Vi började med lite turer och det var så himskans kul. Mer salsa åt folket! Jag skall definitivt gå alla fortsättningskurser de har!

I fredags hade Ella 7 års kalas för vuxna och jag avnjöt en god middag i trevligt sällskap. Hela familjen Östrand och familjen Nilsson var där. Kom hem trött och mätt vid elvatiden.

I går hade jag morgon-jouren i stallet. Detta innebar att jag släppte ut 10 hästar och sedan sköljde ur foderspannarna. Färdigt! Jag gillar denna jouren mycket bättre än på SR där man hade 12 h jour 1 helgdag i månaden samt var åttonde kvällsfodring! Generellt sätt gillar jag mycket mer att ha Wilma här än i Staffanstorp. Det är så himla enkelt att ha häst här. Jag mockar åt henne och ser till att hennes hö är uppvägt. Resten tar antingen Lisa hand om eller de som har jouren. Det är så smidigt och helt underbart!

Anna N ringde vid middagstid och undrade om jag inte ville komma och titta på SR's maskeradhoppning och det är ju klart! Tillbringa eftermiddagen på SR och såg kockar, kaniner, Dolly Parton, Zorro, Robin Hood, Bönder och vampyrer hoppa. Det var roligt men såklart slutade dagen med att några av klagoandarna hade negativa synpunkter och fick dagen att sluta med besk smak i munnen på ett flertal som jobbar och sliter på SR. Gissa om jag var/är glad att jag och Wilma kommit ifrån det dårhuset! Det är synd om barnen dock!

På kvällen reda jag ut på en långrunda själv med Wilma. Hon var jättefin och skötte sig mycket bra! Hon traskade på och tycket nog att det var kul och mysigt! Vi kom hem precis när det böjade skymma.

Jag känner verkligen att jag kommit hem! Det är så skönt och roligt att bo här. Jag njuter hela tiden. Nu skall jag gå ocj njuta av min sköna säng!

// J

Inga kommentarer: